Veckans planering

Spread the love

Har tänkt göra planering för en vecka i taget och utvärdera i slutet av veckan (eller efter varje träningspass).

Veckan som kommer ser Lystras träning ut såhär:

Träningsupplägg 21-27 Januari 2013

Tid med hjälp 

  1. Hjälp med ingång på planen. Jag lägger Lystra utanför planen och går in och får vittringspinnen.
  2. Går tillbaks och hämtar henne och blir kommenderad ett kortare fritt följ med många vändningar, halter, stegförflyttningar och tempoväxlingar.
  3. Medhjälparen lägger ut vittringsapporterna med tången (hämtar först den som jag har på mig). Provar att vända mig om (första gången vi gör detta).
  4. Inkallning med ställande med matskål (hjälp att vakta skålen) för att se om hon stannar snabbare.

Träna själv

  • Börja med en vittring med godis emellan om det är ny plats.
  • Fritt följ uthållighet varvat med detaljer, stegförflyttningar, mm
  • Sättande unnder gång (kommando BAK) när jag backar.
  • Fjärren med fokus på låsta bakben (variera avståndet)
  • Återhopp med apporten i munnen – sätta henne på varierat avstånd och lite snett och lägga apporten bakom henne. Kommendera ”apport” och belöna med boll bakåt i samma ögonblick som hon är över hindret. Om hon ”glömmer” apporten eller ”glömmer” att hoppa markera med ”tokigt” och utebliven belöning (lite retsamt).
  • Rutan skick
  • Snabba lägganden i rutan börja på väldigt nära håll och öka avståndet succ
  • Snabba ställanden (vid språng i full fart emot mig) med matskål eller leksak bakom, varierat med att belöning kommer från mig.
  • Platsliggning med hakan i backen (lämnanden) med mycket störning
  • Sitt i grupp med ”plättmetoden”

Gruppmomenten

  • Stå nära henne med eller utan godbit på nosen vid sitt i grupp
  • Beroende på hur träningen gått (eller om vi börjar med gruppmomenten) antingen gå och gömma mig och strunta i hakan i backen eller stå nära och se till att hon har kvar hakan i backen.

 

Viljas träning denna veckan blir

  • Raka ställanden vid min sida
  • Raka sitt framför
  • Snabba lägganden (under gång)
  • Konträning & tight fotgående (slalom och spiralen)
  • Högerhandling
  • Långsam marsch (270 och 360 grader vändningar emot henne) utan att sätta sig

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *